HMC N modulaire baan
De baan bestaat uit een dubbelsporige hoofdbaan, een enkelsporige lokaal- en goederenspoor en een trambaan. De hoofbaan en en de lokaalbaan worden bij één van de stations met elkaar verbonden. De opzet is zodanig dat de treinen op de twee delen van de hoofdbaan, de trambaan en de lokaalbaan afzonderlijk van elkaar zowel gewoon (analoog) als digitaal met diverse systemen bestuurd kunnen worden. Wissels zullen altijd digitaal via het beeldscherm van de computer, of met automatiseringssoftware, aangestuurd worden.
De hoofdbaan.
De hoofdbaan bestaat uit twee, elektrisch gescheiden, ovalen en 2 stations. Elke ovaal is geheel afzonderlijk aangesloten en bestaat uit 8 blokken. Wissels en (toekomst) seinen hebben eigen stekker-aansluitingen. Daardoor is automatisering mogelijk. Er zijn 2 overloopwissels ingebouwd, waardoor beperkt van het ene naar het andere ovaal gereden kan worden. Met 25 polige stekkers zijn de beide ovalen naar keuze te verbinden met een digitaal systeem of analoge trafo. Wissels van de stations worden via een centrale aangestuurd. De aankleding van de baan is nog maar in een beginstadium, de sporen zijn van ballast voorzien.
De trambaan.
Voor één van de stations is een smalle plaat geplaatst, waarop tramsporen zijn aangelegd. De diverse rails, haltes en wissels zijn net aangesloten en de bedrading moet nog goed onder de baan komen. Het plan is om wegen en stadsbebouwing aan te brengen waartussen de tram zijn weg vindt.
De Lokaalbaan.
Hoervoor is ruimte aanwezig, maar we willen daar graag met nieuwe leden aan gaan bouwen zodat ook ‘n-spoorders’ aan hun trekken komen.
Door de opbouw in modules was de N-baan na de verhuizing in september 2012 al snel rijdend. Op clubavonden rijden treinen nu regelmatig hun rondjes op de hoofbaan, terwijl er aan de baan wordt gewerkt